Selecció acurada dels artistes més representatius de la segona meitat del segle XX del fons del Macba.
Fundat el 1829, el Frankfurter Kunstervein té la missió d'enfortir el teixit de producció i recepció
de l'art contemporani. La presentació de la col·lecció del Museu d'Art Contemporani de Barcelona
respon a la voluntat de reflexionar sobre la relació entre col·lecció i prospecció. Una col·lecció
que, en poc temps, s'ha situat com una de les més rellevants del panorama internacional pel que
fa a l'art contemporani.
El MACBA presenta ara una mostra concebuda especialment per al Kunstervein amb la intenció de
reflexionar de manera crítica sobre les diverses possibilitats de relacionar-se amb el passat i sobre
la importància de mantenir un debat sobre art i cultura contemporània més enllà de paràmetres
com el mercat, el gust o la moda.
Comissari: Manel Borja Vilell, director del MACBA, i Chus Martínez, directora del Kunstverein
Organitza: Institut Ramon Llull, MACBA i Frankfurter Kuntsverein
Ciutat: Frankfurt
Espai: Frankfurter Kuntsverein
Dates: 9 d'octubre de 2007 fins al 13 de gener de 2008
Inauguració: 8 d'octubre de 2007, a les 19.00 hores
www.fkv.de
Amb motiu de la Fira de Llibre de Frankfurt 2007, en la qual la cultura catalana és la convidada d'honor, el Museu d'Art Contemporani de Barcelona (MACBA) i el Frankfurter Kunstverein tenen la satisfacció d'anunciar l'organització conjunta d'una exposició d'obres de la col·lecció del MACBA. Entre d'altres treballs, al Frankfurter Kunstverein es presentaran les pel·lícules de Pere Portabella (1929) i obres de Pablo Palazuelo (1916), Antoni Tàpies (1923), Antoni Muntadas (1942), Marcel Broodthaers (1924), Henri Michaux (1899), Jorge Oteiza (1908) i del col·lectiu Grup de Treball (fundat el 1973).
La selecció d'obres i projectes representa un intent d'entendre el potencial de la modernitat fins i tot en aquelles geografies culturals on no es va acabar de desplegar en tota la seva extensió. L'exposició de la col·lecció del MACBA al Frankfurter Kunstverein adopta la forma d'un codi obert: més que la representació d'un esforç patrimonial, es tracta d'un compromís amb una comunitat particular, que es genera al voltant del desig d'entendre qüestions com ara la transmissió històrica de coneixements i valors, els mitjans d'acció i al paper que pot adoptar una institució artística en una recerca orientada al futur.
La història del Museu d'Art Contemporani de Barcelona (MACBA) és curta però plena de vicissituds. Ja el 1959 Cirici Pellicer proposa la idea de crear un museu d'art contemporani a Barcelona. Tanmateix, a causa de l'agitació política dels anys seixanta a Espanya, la materialització d'aquest projecte no va ser possible. El 1985, Joan Rigol va tornar a reprendre la idea, però no va ser fins al 1986 -quan Pasqual Maragall encapçalava l'Ajuntament de Barcelona- que es va poder iniciar la construcció del museu, gràcies també a la creació de la Fundació MACBA el 1987.
L'arquitecte nord-americà Richard Meier va rebre l'encàrrec de projectar el nou edifici del museu, que es va obrir al públic el 1995. El MACBA consolida una àmplia col·lecció d'art internacional de la postguerra i és dirigit per Manuel J. Borja-Villel des de 1998.
L'exposició anirà acompanyada d'una publicació amb textos de Manuel J. Borja-Villel i Chus Martínez, com també de Charles Esche, Brian Holmes, Lars Bang Larsen i Irit Rogoff.